News צרכנות אונליין נבונה

5 דברים שאתם חייבים לדעת על מבצעי סוף השנה כדי לא להיעקץ

סייבר זהירות! מדי שנה שורת ימי מכירות מיוחדים שוטפים את הרשת הישראלית והעולמית. תקופת 'החגים' נפתחת במהלך חכם של השנים האחרונות מבית גוגל ישראל, המאגדת את כל הסוחרים המקומים המקוונים לחג קניות בשם שופינג IL. האירועים המקוונים נמשכים עם חג הקניות הסיני – יום הרווקים ובהמשך מגיע בלאק פרייד, מיד אחריו סייבר מאנדי ומבצעי חג המולד וערב השנה החדשה. אספנו לכם חמישה דברים שאתם חייבים לדעת לפני שאתם יוצאים למסעות הקניות כדי שלא תהיו קורבנות סייבר תמימים:

 

1. עונה הקניות היא עונת העקיצות. די במודעות לעניין כדי לספק את מעטפת ההגנה הראשונה על כרטיס האשראי, פרטי הבנק, חשבון הפייפאל ושאר הנתונים והתמונות האישיות שלכם. כל אלו בסכנה כל השנה ובמיוחד בעונת המכירות המוגברת, בה נוטה הרגש והלחץ להספיק, לגבור על ההגיון הבריא.

 

2. מעגל האבטחה השני והעיקרי שלנו, הן הסיסמאות. מומלץ במהלך כל השנה לרענן ולשנות סיסמאות ואת הגיוון/שיטתיות בבחירתן. כל סיסמה שבנויה על שיטה, דינה להיות מפוצחת על ידי אלגוריתם בלתי מתעייף שמנסה להבין את השיטה בה בחרתם אותה. משימתו קלה משניתן להעריך. היו יצירתיים. במיוחד לקראת עונת חגי המכירות המיוחדים, כדאי לוודא שיש בידכם ורק בידכם, סיסמאות חזקות ומעודכנות של החשבונות הרלוונטים לרכישה.

 

3. אתרי מסחר שולחים ניוזלטרים, עדכוני מבצעים והודעות מתפרצות בתקופת מכירות סוף השנה בצורה מוגברת. אך מעבר לקריאת המסר – ובכך להעביר אותו סינון איכות ראשוני – הימנעו ממעבר לרכישה מתוך ההודעה שקיבלתם. הטיפ הזה אולי כורת ענף שלם של שיווק יעיל, לגיטימי וכזה שמאושר מראש על ידי הגולשים, אך רבים (מדי) הן העקיצות שמתחילות באימייל/מסר/הודעת SMS ואתם לא רוצים להיות אלו שנפגעים. הודעות אלו מכילות בדרך כלל קישור, לוגו ומסרים שנראים זהים למותג ידוע, אך הם למעשה נסיונות פישינג. פישינג (דייג נתונים בתרגום חופשי), היא שיטה פופלארית לנסות ולקחת לכם פרטי חשבון/ת. בעודכם חושבים שאתם נמצאים בסביבה מוכרת ובטוחה המבקשת מיכם להזין פרטי כניסה, אתם למעשה נמצאים במעטפת זדונית שמעבירה את המידע המוקלד ישירות לידים הלא נכונות ומשם הדרך להיפגע, קצרה. הקפידו להיכנס לאתרי המסחר מקישורים ידועים ו/או שמורים מראש ו/או מתוך מנועי חיפוש (כמו גוגל, שיוצרים גם הם מעגל אבטחה בסיסי עבורכם, במיוחד בגלישה בדפדפן כרום שיודע לזהות אתר פישינג בצורה די מדויקת ולהתריע בפניכם שאתם עומדים לבצע טעות קיברנטית).

 

4. אל תתפתו להעביר פרטי אשראי בצורה לא מאובטחת. הזנת פרטים צריכה להיעשות רק בטפסי https (אלו עם המנעול שמסמלים כי באתר הוטמעה רמת אבטחה בסיסית המונעת מצד שלישי לקבל את הנתונים שאתם מעבירים לאתרי המסחר). כל אמצעי אחר – דוא"ל, הודעות וואטסאפ, מסרי פייסבוק פנימים ואחרים – אינם מאובטחים באותה רמה ועל כן מסכנים אתכם. שימו לב! ייתכן ואת הטיפ הזה הייתם צריכים לשמוע קודם וכבר ביצעתם העברתם מידע לא מאובטחת בצורה דומה. העקיצה, ייתכן והייתה, ייתכן והיא מושהית. עקיצה מושהית היא עקיצה שבה פרטי האשראי שלכם לדוגמא, נמצאים אצל תוקף, אך הוא אינו משאיר עקבות או סימנים שידיעו על כך. אותו תוקף מחכה ליום פקודה, כמו ימי מכירות מיוחדים ובהם הוא מבצע את העקיצה. כדאי בתקופה זו להיצמד לפירוט האשראי שלכם בצורה מפורטת מהרגיל.

 

5. אל תיקחו חלק בדבר! לצערנו, משתמשים רבים לא מודעים לחשיבות ההתגוננות ומהווים עבור התוקפים כלי. כלי לתקיפות של אחרים, כלי לשאיבת מידע על אחרים ובדרך כלל, כלי שאינו מודע שיש לו חלק בדבר. בתקופה חגי המכירות במיוחד, שימו לב לתיבות הדואר היוצא שלכם בחשבון הדוא"ל וברשתות החברתיות, נסו לזהות פעילות או התנהגות שלא אתם יזמתם. תוקפים רבים משתמשים בפרופילים גנובים ברשתות חברתיות פופלאריות כמו אינסטגרם, סנאפצ'ט ואחרות, כדי להפיץ בתזמון מסוים, אלפי הודעות ספאם/קישורים לאתר פישינג וכד'.

 

וכלל האצבע שתמיד צריך להנחות אתכם כשאתם חוששים לכספכם – אם זה הולך כמו ברווז ונשמע כמו ברווז, זה כנראה ברווז. אל תתפתו להצעות לא הגיוניות, לקישורים שמבטיחים מוצר או שירות שעוד לא נשמע כמוהו, אל תיפלו להזדמנויות 'בלתי חוזרות' מבלי לוודא שהיוזם הוא מי שהוא טוען שהוא. התוקפים כאמור, מנסים לנצל את דחף הקניות בתקופת חגי המכירות. התורים הארוכים בחנויות לקראת בלאק פריידי, הפרסומות הבלתי פוסקות של החנויות בכל אמצעי התקשורת לקראת שופינג IL ומבצעי סוף השנה, כולם כאחד יוצקים אצלנו הצרכנים את הדחף ואווירת הקניות. היו צרכנים נבונים ושקולים ואל תיסחפו מהר מדי אחרי הבטחות במיוחד בעונה זו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *